Politikker

Risikovurdering for Advokatfirmaet Anhøj

efter § 7 i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme

Formålet med risikovurderingen er at identificere og vurdere Advokatvirksomhedens risiko for at blive misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme med henblik på at demonstrere forståelse for hvor og i hvilket omfang virksomheden er udsat for at blive misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme.

Risikovurderingen skal foretages med udgangspunkt i Advokatvirksomhedens’ forretningsmodel og omfatte risikofaktorer som er forbundet med klienter, produkter, transaktioner og geografiske områder.

Advokatvirksomhedens’ identifikation og vurdering af risici

Advokatvirksomheden har med udgangspunkt i Europa-Kommissionens supranationale risikovurdering og Hvidvasksekretariatets nationale risikovurdering identificeret følgende risikofaktorer for sagskategorier omfattet af § 1, stk. 1, nr. 13 i hvidvaskloven:

  1. køb og salg af fast ejendom eller virksomheder,
  2. forvaltning af klienters penge, værdipapirer eller andre aktiver,
  3. åbning eller forvaltning af bankkonti eller værdipapirdepoter,
  4. tilvejebringelse af nødvendig kapital til oprettelse, drift eller ledelse af virksomheder eller
  5. oprettelse, drift eller ledelse af virksomheder, fonde m.v., eller
  6. når de på en klients vegne og for dennes regning foretager en finansiel transaktion eller en transaktion vedrørende fast ejendom.

Ad 1)            ved Advokatvirksomhedens behandling af sager om køb og salg af fast ejendom har Advokatvirksomheden identificeret og vurderet følgende risici bl.a. hvor kommer pengestrømmen fra, hvem er køber og sælger.

Ad 2)            ved Advokatvirksomhedens behandling af sager om forvaltning af klienters penge, værdipapirer eller andre aktiver har Advokatvirksomheden identificeret og vurderet følgende risici hvem er klienten og hvor kommer pengestrømmen fra, samt

  • hvordan klientforholdet opstår og hvordan ydelsen leveres,
  • hvilket produkt der skal leveres og hvortil det skal leveres,
  • om der er komplekse forhold,
  • om ejendommene der handles er dyre luksusejendomme eller almindelige boliger,
  • om køber/sælger er udlænding eller bor langt fra ejendommens beliggenhed,
  • om finansieringen passer til købers profil (lav belåning, kort løbetid på lån etc.),
  • den reelle årsag til at beløb indbetalt til advokaten ønskes tilbagebetalt af klienten/klienten ændrer opdraget,
  • er der led i sagsbehandlingen og transaktionen som kan medføre øget risiko for hvidvask af penge, (f.eks. ønskes beløb deponeret hos advokaten returneret til tredjemand, skal betaling for en ydelse sendes til tredjemand frem for sælger etc.)
  • hvor høj risiko for hvidvask og finansiering af terrorisme vurderes de enkelte områder at udgøre..

Advokatvirksomheden har på baggrund af den iboende risiko i virksomhedens forretningsmodel, og uden at inddrage risikobegrænsende faktorer som f.eks. forretningsgange og politikker identificeret og vurderet de ovennævnte risici ved virksomhedens behandling af sager omfattet af hvidvaskloven.

Denne risikovurdering skal løbende opdateres, hvilket betyder, at den skal opdateres ved væsentlige ændringer i risikoforholdene, herunder ved ændringer af forretningsmodellen som f.eks. ændringer i sammensætning af klienter og produkter. Risikovurderingen opdateres mindst en gang om året.

Politik for Advokatfirmaet Anhøj

efter § 8 i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme

Advokatvirksomheden har som led i fastsættelsen af en politik for virksomhedens overordnede strategiske mål for håndtering af sager omfattet af Hvidvaskloven samt risikostyring udpeget advokat Anhøj til at sikre, at advokatvirksomhedens politikker, risikovurdering og forretningsgange holdes opdateret, samt at reglerne i Hvidvaskloven efterleves af Advokatvirksomheden.

Advokatvirksomheden er ansvarlig for advokatvirksomhedens risikoledelse og –styring, således at Advokatvirksomheden  alene påtager sig sagstyper som falder inden for Advokatvirksomheden  strategiske målsætning, samt at sagsområderne som virksomheden påtager sig er identificeret og vurderet i risikovurderingen.

Advokatvirksomheden har som led i fastsættelsen af advokatvirksomhedens strategiske mål bestemt, hvilke sagsområder advokatkontoret ønsker at påtage sig og identificeret samt afgrænset risikoen ved de enkelte sagsområder.

Advokat virksomheden på tager foretage en individuel vurdering sig alle former for ejendomshandel og vil i hvert enkelt tilfælde[F

Advokatvirksomheden har som overordnet strategisk mål for virksomheden at beskæftige sig med følgende sagsområder omfattet af § 1, stk. 1, nr. 13 i hvidvaskloven:

  1. køb og salg af fast ejendom eller virksomheder,
  2. forvaltning af klienters penge, værdipapirer eller andre aktiver,
  3. åbning eller forvaltning af bankkonti eller værdipapirdepoter,
  4. tilvejebringelse af nødvendig kapital til oprettelse, drift eller ledelse af virksomheder eller
  5. oprettelse, drift eller ledelse af virksomheder, fonde m.v., eller
  6. når de på en klients vegne og for dennes regning foretager en finansiel transaktion eller en transaktion vedrørende fast ejendom.

Advokatvirksomheden overvejer løbende  om nærværende politik i fuldt tilstrækkeligt omfang fastsætter de overordnede strategiske mål i relation til forebyggelse af hvidvask og finansiering af terrorisme samt det overordnede grundlag for strategisk og operationel risikostyring.

(C) 2019 Jesper Anhøj – RM2.dk